Nekadašnji jugoslovenski gigant - fabrika "Zastava automobili" iz Kragujevca, prestaće i pravno da postoji u narednoj, ili u 2012. godini. Zastava koja je sredinom devedesetih godina prošlog veka imala oko 17.000 radnika i najveću proizvodnju, kada je sa traka silazilo gotovo hiljadu vozila dnevno. Kada će i zvanično fabrika "Zastava automobili" prestati i pravno da postoji to je stvar analiza, stvar tehnike i naših stručnih službi. Fabrika "Zastava automobili" prestala je da postoji, kao fabrika koja proizvodi automobile, onog momenta kada je njena imovina postala deo srpsko-italijanskog preduzeća "Fiat automobili Srbija" (FAS), ali praktično predstoji papirološki proces da prestane da postoji i kao pravni subjekt...
Nekadašnji jugoslovenski gigant - fabrika "Zastava automobili" iz Kragujevca, prestaće i pravno da postoji u narednoj, ili u 2012. godini.
Zastava koja je sredinom devedesetih godina prošlog veka imala oko 17.000 radnika i najveću proizvodnju, kada je sa traka silazilo gotovo hiljadu vozila dnevno.
"Kada će i zvanično fabrika 'Zastava automobili' prestati i pravno da postoji to je stvar analiza, stvar tehnike i naših stručnih službi", kaže predsednik upravnog odbora Grupe "Zastava vozila" Aleksandar Ljubić.
Podsetivši da je fabrika "Zastava automobili" prestala da postoji, kao fabrika koja proizvodi automobile, onog momenta kada je njena imovina postala deo srpsko-italijanskog preduzeća "Fiat automobili Srbija" (FAS), Ljubić je naveo "da praktično predstoji papirološki proces da prestane da postoji i kao pravni subjekt".
Naglašavajući da je država najveći poverilac u slučaju fabrike "Zastava automobili", Ljubić je podsetio da su obaveze koje je ta fabrika imala bile, uglavnom, prema bankama, od kojih su neke u stečaju, zatim prema Pariskom klubu, a sada su prema Fondu za razvoj, jer je skoro pola milijarde evra uloženu u tu fabriku.
On je dodao da je sada neophodno da se utvrde konačne obaveze preduzeća, kao i da se sačeka da se, ako se vodi neki spor to i završi, ili da se sve te obaveze prebace na Grupu 'Zastava vozila' što je, kako je ponovio, "stvar tehnike i stručnih službi".
Fabrika "Zastava automobili" je najviše radnika imala sredinom 90-ih godina prošloga veka da bi sa 11.000 radnika dočekala program strateške konsolidacije 2001. godine, posle čega je brojala oko 7.000 zaposlenih.
Tada su radnici, kako su tvrdili, pod pritiskom, u najvećem broju prihvatali socijalni program, sa otpremninama od 200 evra po godini staža, a bilo je i onih koji su stekli jedan od uslova za penzionisanje.
Leta 2008. godine, uoči potpisivanja strateškog ugovora između italijanskog Fijata i Republike Srbije, fabrika "Zastava automobili" je brojala oko 4.000 radnika, da bi već na proleće naredne godina imala oko 2.700. Tako je njih oko 1.300 uzelo otpremnine od 300 evra po godini staža, ili su stekli jedan od uslova za penzionisanje.
Na proleće 2009. od oko 2.700 radnika, nešto više od hiljadu prešlo je da radi u FAS, a preostali zaposleni, njih oko 1.600, sinoćnim dogovorom sindikata i Ministarstva ekonomije, od januara naredne godine, uz otpremnine od 300 evra po godini staža, preći će na tržište rada.
Tako će fabrika "Zastava automobili", osnovana 1953. godine, u 2011. ili 2012. godini, odnosno do njenog pravnog zatvaranja, imati oko stotinu radnika.